Wielki Czwartek: Stary ryt a ryt z ‘55/62

Joos van Wassenhove, Ustanowienie Najświętszej Eucharystii

Joos van Wassenhove, Ustanowienie Najświętszej Eucharystii

Wielki Czwartek: Stary ryt a ryt z ‘55/62
x. Antoni Cekada

Ponieważ w tradycyjnym mszale ceremonie Wielkiego Czwartku składają się głównie z obrzędów związanych z Mszą, zmiany wprowadzone w Odnowionym Porządku Wielkiego Tygodnia z 1955 roku nie są tak liczne jak zmiany na inne dni Wielkiego Tygodnia.

Ordo z 1955 roku przesuwa odprawianie Mszy Wieczerzy Pańskiej na wieczór. To, samo w sobie, nie budzi sprzeciwu. Niemniej jednak istnieją również pewne obrzędowe zmiany.

Wpis przeniesiony na Myśl Katolicką.

5 comments on “Wielki Czwartek: Stary ryt a ryt z ‘55/62

  1. Triduum Święte w Polsce odprawiane według starożytnego rytu rzymskiego: http://www.sedevacante.eu/porzadek.php
    Dla tych, którzy nie mogą być obecni na ceremoniach liturgicznych: Triduum Święte na żywo z parafii św. Gertrudy Wielkiej w USA (należy dodać sześć godzin, tzn. sześć godzin później, a ułatwia to nam w Europie, że x. bp Dolan i księża z parafii św. Gertrudy zachowują tradycję wczesnego odprawiania obrzędów, jak do 1955 roku).

  2. O reformach obrzędów Wielkiego Tygodnia pisałem w komentarzu, w którym podane są także materiały omawiające różne aspekty tego tematu: https://pelagiusasturiensis.wordpress.com/2014/01/06/abp-lefebvre-o-soborze-watykanskim-ii/comment-page-1/#comment-3446. Na dniach pojawią się inne krótkie teksty x. Cekady dotyczące Wielkiego Piątku oraz Wigilii Paschalnej.

    Wszystkie teksty tego bloga o reformie Wielkiego Tygodnia z lat 1951-(1955)1962.

  3. Adversus pisze:

    …i tu znów kamyczek z polskiego ogródka: nie wiem, jak obecnie, gdyż od 2006 r. praktycznie w ogóle nie mam kontaktu z Novus Ordo, ale pamiętam, że w mojej rodzinnej parafii pod Wrocławiem, za poprzedniego proboszcza, ciemnica była w bocznej kaplicy kościoła, na starym trydenckim ołtarzu bocznym, czuwanie było całą noc i następny dzień, aż do liturgii wielkopiątkowej, a potem znów całą noc, przy Grobie Pańskim, już w bocznym ołtarzu kościoła umieszczonym, ze strażą, którą pełnili chłopcy z miejscowego OSP. Adoracja trwała do Wigilii Wielkanocnej, a po liturgii znów całą noc, aż do Rezurekcji. Dopiero proboszcz, który nastał potem, zaczął praktyki redukcyjne, a było to coś około roku 2000, a więc na ok. 45 lat po reformie Wielkiego Tygodnia…

    • Szanowny Panie,

      Doprawdy w wielu miejscach zamiast „liturgistów” byli katoliccy duszpasterze ze zmysłem liturgicznym i nie stosowali się do zmian brata Buana.
      Sam Jan XXIII w pewnych szczegółach nie stosował się do reformy. Niemniej jednak reforma była obowiązkowa. Czego nie można było stosować w latach bezpośrednio następujących po 1955 roku można dziś: epikeia.

      In Christo Rege,
      Pelagiusz

Zostaw komentarz