Msza śpiewana: co śpiewać i jak

Kontynuując zapowiedzianą na początku roku liturgicznego tematykę, jako ciągłość cyklu o śpiewie liturgicznym (Wstęp, Część I, Śpiew liturgiczny w wychowaniu cnoty pobożności), tym razem od strony praktycznej, przedstawię śpiewy części stałych Mszy świętej na cały rok liturgiczny. Jest to bowiem normalny sposób uczestnictwa wiernych we Mszy uroczystej (śpiewanej) oraz, jak zauważa o. Jacek Woroniecki, doskonały sposób na wychowanie w sobie cnoty pobożności, prawdziwej, katolickiej. Przyczynia się przy tym do wykorzenienia indywidualizmu, tak pospolitego u nas, Polaków. W ten sposób łatwo też będzie każdemu, kto chce, dowiedzieć się zawczasu, czego się może spodziewać w kaplicy czy kościele, gdzie Msza jest śpiewana oraz przygotować się odpowiednio, jeśli zachodzi taka potrzeba.

Wpis ten poszerzany będzie o kolejne Msze najczęściej śpiewane, dodam pewnie kilka zupełnie elementarnych uwag, jak śpiewać, a tymczasem, jako że okres wielkanocny już trwa od tygodnia, oto śpiew na pokropienie oraz Msza I:

I. Na pokropienie

A) Asperges me (w ciągu roku poza okresem wielkanocnym)

Wkrótce

B) Vidi aquam (w okresie wielkanocnym)

(Wykonanie głosem nieco operowym, ale prawidłowe i wyraźne. Można też tu posłuchać, od 35m17s)

II.Części stałe Mszy świętej

A) Msza I (zwana Lux et origo) na okres wielkanocny (od Wielkiej Nocy do Zesłania Ducha Świętego)

1) Kyrie

2) Gloria

(mnisi z Santo Domingo de Silos w Hiszpanii)

3) Agnus Dei

4) Sanctus

5) Ite missa est

Od wigilii wielkanocnej do Białej Soboty (soboty w oktawie Wielkiej Nocy)

Od Białej Niedzieli (oktawy Wielkiej Nocy do soboty Suchych Dni w oktrawie Zesłania Ducha Świętego)

Wkrótce

B) Pozostałe Msze

Wkrótce

III. Credo

Najczęściej śpiewane Credo I lub III:

Wkrótce

VI. Antyfony maryjne i inne śpiewy na koniec

A) Antyfony maryjne (tony proste)

1) Alma Redemptoris Mater

2) Ave Regina caelorum

3) Regina caeli (w okresie wielkanocnym)

4) Salve Regina

B) Inne śpiewy odpowiednie na zakończenie Mszy

Wkrótce

* * *

Zwracam uwagę, że nie wszystkie wykonania wyżej przytoczone są idealne (niektóre na przykład przeciągają zbytnio ostatnią nutę tu i ówdzie), ale starałem się znaleźć jak najbardziej prawidłowe i wyraźne, najlepiej z neumami (nutami).

Jeśli ktoś chce pomóc w zebraniu właściwych śpiewów, proszę o kontakt.

Pelagiusz z Asturii

Reklamy

4 comments on “Msza śpiewana: co śpiewać i jak

  1. Joannes Jesuita pisze:

    Wszelkie śpiewy liturgiczne są podane na stronie: msza.com.pl

    • Dziękuję, strony tej nie znam, choć gdzieś chyba kiedyś widziałem tę grafikę, jakby na innej stronie… Staram się wyszukiwać jak najbardziej wyraźne śpiewy, ale pewnie i skorzystam z tych na tej stronie.

      In Christo Rege,
      Pelagiusz

  2. Kendrvs pisze:

    Panie Pelagiuszu, neumy to takie rysunki nad tekstem w kształcie ślimaków. Na podanych przez pana nagraniach widoczne są nuty kwadratowe.

    • Szanowny Panie,

      Te „szlaczki” to były dawne neumy, natomiast w księgach do śpiewu od XIX wieku powszechnie używa się neum wyłącznie kwadratowych (choć występowały już w podobnej postaci w XIII i XIV wieku), złożonych z dwóch, trzech, czy czterech nut (puncta). Proszę zerknąć do Liber usualis, najczęściej używanego dziś przez kantorów do śpiewu chorałowego, w Proemium. Tak też nazywają owe nuty śpiewacy chorału w wielu (wszystkich?) krajach, gdzie się jeszcze chorał ostał.

      In Christo Rege,
      Pelagiusz

Zostaw komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s