Ratzinger neguje dogmat Extra Ecclesiam nulla salus

Dziś mijają cztery lata odkąd x. Józef Ratzinger zrzekł się tytułu do papiestwa, który i tak w sposób nieprawowity posiadał. Jego jednak heretyckie poglądy znane były od dekad, a tylko dlatego, że rewolucja tak się daleko posunęła, w XXI wieku różnej maści „konserwatyści” i indultowcy, a nawet lefebryści tak go polubili i teraz za nim tęsknią, do tego nawet stopnia, że nie pasuje im już Jurek jako „Papież”, więc zaufali włoskiemu dziennikarzowi i amerykańskiej syjonistce, że jednak to tamten modernista jest jeszcze „Papieżem”.

Pelagiusz z Asturii

Ratzinger neguje dogmat ‘Extra Ecclesiam Nulla Salus’

W następstwie II Soboru Watykańskiego podjęto wiele badań mających na celu wyjaśnienie konsekwencjia_006_ratzingersalvation01 dokumentów soborowych. Jednym z nich była książka La Fine della Chiesa come Societa Perfetta [Koniec Kościoła jako społeczności doskonałej]. Praca ta została złożona z 13 artykułów napisanych przez autorów o progresywistycznym spojrzeniu na temat tego, jak Kościół powinien się zmienić, aby został wkomponowany w ewolucję świata.

Józef Ratzinger był jednym z progresywistycznych teologów, który udzielił swojej opinii. Napisał dwa artykuły do tej książki. W jednym z nich Ratzinger uznaje za fakt dokonany, że dogmat „extra Ecclesiam nulla salus” [Poza Kościołem katolickim nie ma zbawienia] uległ zmianie. Bez podania żadnego argumentu uznał, że ten dogmat nie ma sensu w obliczu nowoczesnych odkryć geograficznych, które „udowadniają”, że ziemia ma miliony lat zamiast 4000 lat historii biblijnej. Sugeruje, że nie może być prawdą, ażeby wszyscy ludzie, którzy żyli w czasie tych milionów lat, nie zostali zbawieni. Ratzinger, w oparciu jedynie o ten wyimaginowany „dowód” wątpliwych współczesnych odkryć, uważa bronienie wspomnianego katolickiego dogmatu za przestarzałe. Nie został przedstawiony żaden argument. Ominął to i przeszedł do rozpatrywania przyszłości Kościoła bez dogmatu „extra Ecclesiam nulla salus”.

Pomyśleliśmy, że naszych czytelników zainteresowałoby przybliżenie im publikacji, w której Ratzinger, dziś Benedykt XVI, w jasny sposób zanegował ten dogmat.a_006_ratzingersalvation02

W prawym górnym rogu znajduje się facsimile okładki książki. Po prawej zamieszczono fotokopię włoskiego tekstu. Poniżej prezentujemy nasze własne tłumaczenie.

Odnośnie przyszłości, wydaje się prawdopodobne, że w skali globalnej wpływ Kościoła na świat będzie nieustannie się zmniejszał. Triumf katolicyzmu w liczbach nad innymi religiami, co wciąż dziś można przyznać, prawdopodobnie nie będzie trwał nadal…

W tym stanie rzeczy nie powinno się już niepokoić zbawieniem „innych”, którzy od jakiegoś czasu stali się „naszymi braćmi”. Nade wszystko główną kwestią jest posiadanie intuicji odnośnie stanowiska i misji Kościoła w Historii zgodnie z pozytywnym nowym punktem widzenia. Ten nowy punkt widzenia powinien pozwolić uwierzyć w powszechne ofiarowanie łaski zbawienia, jak również zasadniczą rolę, jaką odgrywa w tym Kościół. Dlatego też problem zmienił się w tym sensie.

Nie powinno nas już dłużej niepokoić, jak „inni” zostaną zbawieni. Wiemy z pewnością, dzięki naszej wierze w miłosierdzie Boże, że mogą oni zostać zbawieni. Jak to się dzieje – a_006_ratzingersalvation03zostawiamy Bogu. Nas dotyczy głównie następująca kwestia: Dlaczego, pomimo szerszej możliwości zbawienia, Kościół wciąż jest potrzebny? Dlaczego wiara i życie wciąż przez niego przechodzą? Innymi słowy, współcześnie chrześcijanie nie kwestionują już, czy ich niewierzący bracia mogą dostąpić zbawienia. Ogólnie pragną oni raczej wiedzieć, jakie jest znaczenie ich związku z powszechnym przyjęciem Chrystusa, oraz ich związku z Kościołem.

(Józef Ratzinger, „Necessita della missione della Chiesa nel mondo,” w La Fine della Chiesa come Societa Perfetta, Verona: Mondatori, 1968, str. 69-70).

Z języka angielskiego tłumaczył Czytelnik. Źródło: Tradition in Action (strona, której zalety już opisywałem, ale przed którą też ostrzegałem).

Advertisements

Zostaw komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s