Rocznica powstania Instytutu Matki Dobrej Rady

imbc-en-groupe1

Trzydzieści jeden lat temu (1985 r.) z Bractwa Kapłańskiego Św. Piusa X odeszło czterech xięży, którzy we Włoszech, w okolicach Turynu, założyli Instytut Matki Dobrej Rady (wł. Istituto Mater Boni Consilii, stąd powszechnie stosowany skrót: IMBC). Powód ich odejścia był doktrynalny (a nie po prostu dyscyplinarny): za niezgodne z odwiecznym nauczaniem Kościoła uznali planowane konsekracje biskupie, których udzielić miał abp Lefebvre wbrew woli i wręcz formalnemu zakazowi tego, którego sam uważał za Głowę Kościoła. Coś zgoła schizmatyckiego (jak przyznał sam abp Lefebvre jeszcze rok przed sakrą z 1988*) i niespotykanego w historii Kościoła.

Po odejściu kapłani ci podjęli się pogłębionego studium teologii, aby lepiej zrozumieć, na czym w istocie polega obecna sytuacja autorytetu w Kościele. Następnego roku, w święto Matki Bożej od Wykupu Niewolników (24 IX) dwóch członków założycieli spotkało się z biskupem Michałem Ludwikiem Guérard des Lauriers OP (notka biograficzna), który opracował stanowisko teologiczne zwane tezą z Cassiciacum. Wedle tego stanowiska Paweł VI (zwany stale przez ojca, później biskupa, Guérard „kardynałem Montinim”) przestał być Papieżem, a jego następcy nie są Papieżami, ponieważ stawiają wewnętrzną przeszkodę przyjęciu autorytetu Chrystusowego, który stanowi formę papiestwa. Stąd nie są Papieżami formalnie, ale mimo wszystko, do chwili wypełnienia wszystkich procedur kanonicznych wymaganych przez prawo kościelne, materialnie. Teza ta jest zazwyczaj opacznie rozumiana, dlatego pokrótce opisałem ją tutaj, a w przyszłości szerzej o tym będzie. Wymaga tego choćby sprawiedliwość wobec ś.p. o. Guérard des Lauriers, który jak nikt inny przyczynił się, choć często dyskretnie, do powstania katolickiego oporu wobec modernistycznych reform soborowych.

W każdym bądź razie, wskutek tego spotkania Instytut oficjalnie przyjął tezę jako swoje stanowisko teologiczne w obliczu kryzysu Kościoła.

Szerzej natomiast o początkach Instytutu, o samym o. Guérard des Lauriers, o jego teologicznym rozwiązaniu problemu autorytetu i nie tylko mówi w niedawnym wywiadzie z 17 września x. Franciszek Ricossa, jeden z założycieli Instytutu i jego obecny przełożony.

O samej naturze i celach IMBC, jego stosunku do Kościoła i kryzysu soborowego oraz dziełach można przeczytać tutaj. W tym miejscu można natomiast przeczytać dotychczas przetłumaczone artykuły z pisma „Sodalitium”, które jest oficjalnym periodykiem Instytutu, a tutaj niektóre komunikaty Instytutu.

Ad multos annos!

Pelagiusz z Asturii

* Vide „Prorocze słowa” z 1987 roku.

Reklamy
This entry was posted in IMBC.

Zostaw komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s