Wieczne potępienie II. Komentarz Eleison nr CCCVI (306)

Bp Williamson pondering

Wieczne potępienie II
J.E. bp Ryszard Williamson
Komentarz Eleison nr CCCVI (306)
25 maja 2013

Próżne jest twierdzenie, żeby ktokolwiek z nas, istot ludzkich, był w stanie zgłębić tajemnicę potępienia jednej pojedynczej duszy, tym bardziej potępienia większości istot ludzkich, które żyją i umierają, ale są pewne rzeczy, które można powiedzieć, które ułatwiają przyjęcie, że istnieje tajemnica poza naszą ludzką możliwością poznania.

Kluczem tajemnicy jest z pewnością nieskończona wielkość, albo bezgraniczność, Boga. Jeśli jest nieskończony, wówczas obrażenie Go jest popełnieniem obrazy, która w pewien sposób jest bezgraniczna. Ale jedynym sposobem, według którego skończona istota ludzka może nieskończenie cierpieć, jest by to cierpienie nie miało granic albo końca w czasie. Zatem zachodzi pewna proporcja między jakąkolwiek poważną obrazą popełnioną przeciwko Bogu i wieczną karą.

Jeśli chodzi o nieskończoność albo bezgraniczność Boga, nie jest dla naszego rozumu zbyt trudne pojęcie tego w abstrakcie. Istnieją wszędzie wokół nas skutki, które wymagają przyczyny. Ale ciąg przyczyn nie może bardziej iść w nieskończoność, jak niekończącą się seria ogniw łańcucha nie może wisieć bez haka sufitowego. Musi więc istnieć Przyczyna Pierwsza, którą nazywamy Bogiem. Ale gdyby ta Pierwsza Przyczyna była złożona, czy utworzona z części, wtedy ktokolwiek albo cokolwiek ją utworzyło musiałoby poprzedzać Pierwszą Przyczynę – niemożliwe. Zatem Bóg w żaden sposób nie jest złożony, może być tylko prostym i czystym Istnieniem. Ale samo istnienie nie jest, jako takie, ograniczone. Wszelkie ograniczenia nałożone na byt Boży musiałyby być nałożone na Niego przez wcześniejszego ograniczającego, znowu niemożliwe. Zatem Przyczyna Pierwsza nie ma żadnych ograniczeń w swoim bycie, Bóg jest nieskończonym istnieniem.

W konkrecie, jednakże, nie łatwo naszym umysłom objąć nieskończoność Boga. Nasze ludzkie umysły cały dzień pracują na, z i na podstawie ograniczonych czy skończonych stworzeń. Tylko gdy zwrócimy nasze serca i umysły do Boga myślimy o nieskończonym. Stąd wielka trudność modlitwy, ponieważ możemy tylko myśleć o tym, co jest bezgraniczną dobrocią myśląc o jakiejś ograniczonej dobroci wokół nas i wtedy myślą odsuwając ograniczenia. Na przykład, Bóg jest tak piękny, jak zachód słońca, ale nieskończenie bardziej.

Wynika stąd, że im bardziej pozwalamy sobie zatopić się w codziennym życiu, tym mniejszą nasze umysły i serca mają szansę pojąć kim albo czym jest Bóg [stojący] za wszystkimi ograniczonymi bytami, na które składa się nasze codzienne życie. I odwrotnie, im bardziej zwracamy nasze umysły i serca do poznawania i kochania bezgranicznej Dobroci [stojącej] w konieczny sposób za wszystkimi ograniczonymi dobrami naszego codziennego życia, tym lepszy będziemy mieli dostęp do tajemnicy nieskończonej dobroci Boga i do odpowiadającej jej tajemnicy niewdzięczności tak wielu jego ludzkich stworzeń.

Zatem, aby nieco odsłonić – bez zgłębienia w najmniejszym stopniu – tajemnicę wiecznego potępienia duszy, muszę naśladować przykład św. Dominika i modlić się. Nie oznacza to oszukiwać się, że Bóg ma rację, gdy w rzeczywistości jest w błędzie. Oznacza to, że dochodzę do prawdy, mianowicie, że On ma rację i że ja – jestem w błędzie!

Ćwiczenia duchowe św. Ignacego wielce pomagają zwrócić serce i umysł do Boga. Pewien Święty modlił się w ten sposób: „O miłości, tyś nie jest kochana. Gdybyś tylko była kochana. Daj mi tylko kochać Cię, jak masz być kochana, i wówczas uczyń ze mną, co chcesz.”

Kyrie eleison.

Tłumaczył z języka angielskiego Pelagius Asturiensis.

3 comments on “Wieczne potępienie II. Komentarz Eleison nr CCCVI (306)

  1. […] Tłumaczył z języka angielskiego Pelagius Asturiensis (pierwotnie na blogu Pelagiusza). […]

Zostaw komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s