Refleksje wokół „słowa Przełożonego Generalnego”

Refleksje wokół „słowa Przełożonego Generalnego” (*)

W pierwszej części bp Fellay najpierw przytacza odejście Benedykta XVI: uważając, że „podane powody zdrowotne mogą rzeczywiście wystarczyć, aby wytłumaczyć ten gest” (?), nie kieruje najmniejszej krytyki, ani w odniesieniu do tego gestu, ani w odniesieniu do katastrofalnego pontyfikatu papieża „emeryta”.

Jeśli chodzi o nowego papieża, „ musimy zachować możliwie największą roztropność przed dokonaniem oceny, i to dopóty, dopóki nie zobaczymy go przy pracy.” Słowo przełożonego datowane jest na 25 marca: minęło 12 dni jak papież został wybrany i „widzieliśmy go przy pracy” od pierwszych dni, od pierwszych godzin: jego pierwszy list (do wielkiego rabina Rzymu), jego pierwsza Msza (bez przyklęknięcia na konsekrację), jego pierwszy Angelus (pochwała Kaspera)… Nie wydaje się, by bp Fellay zauważył był to wszystko, więc zadaje sobie pytanie: „Co  nam przygotuje nowy następca Piotra?” I nieco dalej: „Czy Papież odnowi Kościół skutecznie walcząc przeciwko moralnemu zepsuciu, czy też pogrąży go kontynuując zastosowanie reform Soboru Watykańskiego II?” i dodaje: „Te dwie hipotezy z pewnością nie wykluczają się wzajemnie.” Ma się pewną trudność idąc jego tokiem myślenia bez porzucenia zasady niesprzeczności… Ale bp Fellay dalej zadaje sobie pytania: „Co będzie z integralnym głoszeniem Ewangelii, z rozwojem ekumenizmu?” W tych punktach, odniesienie do Kaspera w niedzielę, 17 marca, jednak uzasadnia pewne obawy. Jednakże bp Fellay kończy tą pierwszą część tym słowem: videbimus, zobaczymy. Zobaczymy? To nie takie pewne: gdy nie chce się widzieć w teraźniejszości, duże jest ryzyko, że się nie będzie widziało w przyszłości. Gdy nosi się różowe okulary, można się do tego przyzwyczaić i już się potem nie odzwyczaić.

en-rose-s-est-plus-gai250-3e0855c

„Powiedzieliśmy sobie, że na różowo jest radośniej.”

W drugiej części bp Fellay, w celu „zwarcia szeregów” stara się uspokoić swoje wojsko: „nasze relacje z Rzymem są znowu zamrożone – mogliśmy tylko odmówić – stanowczo odparliśmy – absolutnie nie ma o tym mowy.” Te wszystkie piękne zdania nie są w stanie nas przekonać, gdy w tym samym Cor unum czytamy deklarację z 15 kwiernia czy list z 17 czerwca.

Bp Fellay wraca wówczas do sprawy przeciwko tym, którzy stawiają opór wobec nowej orientacji (już to zrobił w dwóch poprzednich Cor unum i przy innych licznych okazjach): „destabilizacyjne manewry – prawdziwa robota podkopywania – niewiarygodny proces intencji – rzeczywiste wywrotowe przedsięwzięcie.” Aby lepiej zrozumieć doniosłość tych wyrażeń z pożytkiem można odnieść się do studium opublikowanego przez La Sapinière (22 marca): Przekazy Menzingen: komunistyczna dialektyka?

Jeśli chodzi o zarzut działania „pod osłoną anonimowości”, jest on nie bardzo na miejscu, gdy zna się metody użyte niedawno przez Menzingrad i jego zbirów, zwłaszcza uzurpacja tożsamości…

usurpation-d-identit-200-3e08963Możnaby wiele powiedzieć o wymaganiach sprawiedliwości: „by szanowano prawdę dotyczącą każdego, by odrzucono uprzedzenia, gotowe potępienia bez poznania przyczyn, by nie przypisywać sobie władzy sędziego, której się nie ma.” Zwróćmy tylko uwagę na „niewiarygodny proces intencji”, na który ksiądz Thouvenot sobie pozwolił w swym okólniku z 7 marca, gdzie mówi o „kapłanach zdecydowanych, by doprowadzić Bractwo do rozbicia.” Gdy się zna tych dobrych współbraci…

Sprawiedliwość „wymaga zachowania ustanowionego porządku”: na przykład zachowania decyzji Kapituły Generalnej z 2006 w sprawie relacji z Rzymem.

„Wywołać fałszywą panikę w naszym małym świecie Tradycji”: to, co naprawdę wywołuje panikę w naszym małym świecie Tradycji to teksty takie, jak odpowiedź bp Fellaya do trzech biskupów (14 kwietnia 2012), to czyny, jak wyrzucenie bp Williamsona. To, co uspokoiłoby nasz mały świat Tradycji, to jasne wycofanie tych tekstów i tych czynów.

W trzeciej części bp Fellay słusznie wzywa potężnej opieki dobrego św. Józefa. Możemy w szczególności modlić się do „Józefa najroztropniejszego” i „Józefa najmężniejszego” (litanie) prosząc za naszych przełożonych o łaski roztropności i męstwa wobec manewrów domu generalnego.

archbishop_lefebvre_conference_500px

„Niech arcybiskup Lefebvre czuwa nad nami.”: tym lepiej będzie nas chronił, im bardziej wierni będziemy jego nauczaniu. W tym temacie bardzo piękne dzieło właśnie się pojawiło: Nasze relacje z Rzymem, według Jego Ekscelencji abp Marceliego Lefebvre’a. Ten numer specjalny Combat de la Foi catholique (Walka o Wiarę katolicką) jest zbiorem tekstów Arcybiskupa komentowanych przez księdza Piverta. La Sapinière wkrótce wróci do tej publikacji tak aktualnej, ale można – należy – nie czekając, zamówić dzieło (362 strony, 16X24 cm, 22 € + koszty wysyłki) pod następującym adresem:

Le Moulin du Pin, 53290 Beaumont-Pied-de-Boeuf

Tel. (0033) 2 43 98 74 63 – faks (0033) 2 43 98 70 38

(*) „Słowo Przełożonego Generalnego” pochodzi z Cor unum nr 104 z marca 2013.

Zob. inne teksty i komentarze z Cor unum nr 104 z marca 2013.

Z języka francuskiego, za La Sapinière, tłumaczył Pelagius Asturiensis.

3 comments on “Refleksje wokół „słowa Przełożonego Generalnego”

  1. Katz pisze:

    Przeczytałem „słowo bp Felley`a” dwa razy, by zrozumieć ten słowotok. Podobnie dużo słów nt. nowego papieża pada na polskojęzycznej stronie FSSPX. Oba wypracowania przypominają przemówienia partyjniaków z czasów komunizmu. Czy w Polsce taka socjotechnika się sprawdzi? Czy taka socjotechnika tym razem się sprawdzi?

    • Szanowny Panie,

      Przygotowuję własną refleksję, a raczej komentarz krytyczny do wspomnianego artykułu neutralizującego walkę przeciwko modernistycznemu „papieżowi i papiestwu”.
      Obecnie zwrócę tylko uwagę na pałkę „sedewakantyzmu”, która w takich publikacjach zawsze musi się pojawić, najlepiej na początku tekstu, by odpowiednio ustosunkować lektorów.

      In Christo Rege,
      Pelagiusz z Asturii

Zostaw komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s