Komentarz La Sapinière do listu bp Fellaya z 17 czerwca

Komentarz La Sapinière do listu bp Fellaya z 17 czerwca

ND de Guadalupe

Wśród dokumentów z ostaniego Cor unum bez wątpienia najbardziej skandaliczny jest list skierowany do Papieża Benedykta XVI przez bp Fellaya 17 czerwca 2012. Cztery dni wcześniej, 13 czerwca, bp Fellay był w Rzymie, aby podpisać porozumienie na podstawie deklaracji doktrynalnej z 15 kwietnia. Spostrzegłszy się, że jego bardzo zły tekst, zmodyfikowany przez Kongregację Nauki Wiary, stał się jeszcze gorszy, oświadczył, że nie może go podpisać. Ale pośpieszył się, by zakomunikować papieżowi, listem datowanym na 17 czerwca, swoje wielkie rozczarowanie: „Niestety, w obecnym kontekście Bractwa, nowa deklaracja nie przejdzie.”

To zdanie jest przerażające.

To zdanie jest wstrętne.

To jedno zdanie wystarczyłoby, by całkowicie zdyskredytować autorytet tego, który je podpisał.

To zdanie powinno wzbudzić prawdziwy bunt, liczne protesty.

To zdanie powinno wkońcu otworzyć oczy kapłanom i wiernym, którzy, nosząc różowe okulary albo nie, utrzymywali się jeszcze przy iluzjach co do przełożonego generalnego Bractwa.

Aby nas nie oskarżono o wyrywanie tych słów z kontekstu, oto jaki jest ich kontekst: bp Fellay rozpoczyna przepraszając, że „przedstawia dodatkowy problem” papieżowi. Następnie narzeka, że nie „wzięto pod uwagę prośby, by nie zmieniać” jego deklaracji z 15 kwietnia, „z powodu konsekwencji, które to pociągnęłoby za sobą” (a nie z powodu nieugiętości doktrynalnej, która wydaje się nie być już na porządku dziennym), do tego stopnia, że „nowy tekst przywraca prawie wszystkie punkty preambuły z września 2011, które były problematyczne”. Podczas gdy należało odrzucić je zupełnie i położyć kres podstępnym próbom Rzymu.

To tu znajduje się istotne zdanie, które samo jedno stanowi parafrazę: „Niestety, w obecnym kontekście Bractwa, nowa deklaracja nie przejdzie.” Jeszcze do tego wrócimy.

Następnie bp Fellay „przyznaje, że już nie wie, co myśleć.” Niech Bóg da, byśmy jak najszybciej mieli przywódcę, który, nauczony doświadczeniem tych ostatnich dekad i przesiąknięty spuścizną abp Lefebvre’a, będzie wiedział, co myśleć!

Bp Fellay pisze do papieża, że myślał, że ten „był skłonny przesunąć na później rozwiązanie sporów, mających nadal miejsce w sprawie kilku punktów Soboru i reformy liturgicznej, trochę jak na Soborze we Florencji, gdy pominięto milczeniem kwestię rozwodu z powodu cudzołóstwa u Greków, aby mimo wszystko osiągnąć jedność”. To porównanie historyczne ma poważne braki, jak to wykazało wspaniałe studium „prawdziwa historia ponownego przyłączenia się prawosławnych Greków do Kościoła katolickiego” (16 stycznia 2013). Ale zapamiętajmy przede wszystkim, że bp Fellay poważnie rozważa w tym liście „odłożyć na później” i „pominiąć milczeniem” problemy doktrynalne. Ongiś mówiono nam: „żadnego porozumienia praktycznego bez porozumienia doktrynalnego”. Jest to właściwie przerażające.

Nie osądzamy tu wcale intencji: bp Fellay zaraz dodaje, że „zaangażował się w tę perspektywę pomimo dość silnego sprzeciwu w szeregach Bractwa i za cenę poważnych kłopotów” (zaiste!). To wyznanie nie wymaga komentarza, podobnie jak to z następnego zdania, gdzie bp Fellay sam wyraża swoją intencję: „I rzeczywiście mam zamiar kontynuować wszystkie moje starania podążając tą drogą, aby dojść do koniecznych wyjaśnień.” Pozdrowienia dla mądrej głowy!

Pokrótce, zamiast kontynuować analizę listu tak zasmucającego, powróćmy do centralnego zdania: „Niestety, w obecnym kontekście Bractwa, nowa deklaracja nie przejdzie.” Początkowy przysłówek ma wielką wagę: bowiem nowa deklaracja jest jeszcze gorsza od tej z 15 kwietnia. A bp Fellay żałuje, że ona nie przejdzie, „w obecnym kontekście Bractwa”. Uważał, że jego tekst z 15 kwietnia 2012 przeszedłby w ówczesnym kontekście. To Rzym, po raz kolejny, wszystko popsuł! Ale nic nie jest stracone: „kontekst” może ewoluować, faktycznie, od tego listu z czerwca 2012 „kontekst Bractwa” ewoluował w sposób przejmujący, tak, by rzeczy kiedyś nie do pomyślenia mogły „przejść” w przyszłości mniej więcej bliskiej.

Niech jednak bp Fellay wie, że z łaską Bożą i pomocą abp Lefebvre’a zawsze będzie pewna grupa kapłanów i wiernych zdecydowanych, dla których, jakikolwiek by nie był kontekst, jego tekst nie przejdzie.

La Sapinière

Z języka francuskiego, za: La Sapinière, tłumaczył Pelagius Asturiensis.

10 comments on “Komentarz La Sapinière do listu bp Fellaya z 17 czerwca

  1. antoninuspius pisze:

    Zastanawiam się czy bp Fellay to ryt szkocki dawny i uznany czy Wielki Wschód Francji. Zresztą cała ta sprawa ze zjednoczeniem z modernistami to przede wszystkim robota Niemców którzy administrują wszelkim majątkiem i od głębi Średniowiecza mają zamiłowanie do okultyzmu a bp Fellay to dla nich kukła za którą x Schmiedberger i spółka piorą swoje brudy .A jeśli idzie o wywiad bp Wiliamsona o komorach, którego udzielił w zeitzkofeńskim seminarium to sprawa jest jasna-Germania wpuściła go w kanał by odstrzelić go w rozmowach z Rzymem-na szczęście biskup opuścił okultystyczne szeregi i znowu jest w obiegu.

    • Szanowny Panie,

      Eeeh, pewnie Pan się naczytał Feliksa Konecznego, a to ociemniały oszołom, podobnie jak i Pan. I jeszcze pewnie „sekciarski antyliberał” (tak się wyraża x. Schmidberger). I na dodatek antysemicki zgorszyciel. I koniec dyskusji.

      Ostatecznie dobrze rzeczywiście wyszło, że bp Williamson, podobnie jak abp Lefebvre, po niesłusznych prześladowianiach przez większość i „karach” stał się ponownie misjonarzem na świat cały.

      A swoją drogą, Polacy powinni czytać prace prof. Konecznego, by wpierw zrozumieć swą polskość i ją móc zachować.

      In Christo Rege,
      Pelagiusz z Asturii

  2. antoninuspius pisze:

    Dla mnie być ociemniałym oszołomem to tylko komplement a zestawienie mojej lichej osoby z profesorem Konecznym to nieuzasadnione wyróżnienie-99 % Niemców nie nadaje się na katolików a rozkład FSSPX to ich wielka zasługa w oczach lucyferiańskiego bożka. Postawa herrschtów neobractwa wobec biednego biskupa-historyka potwierdza wszelkie tezy o przeżarciu FSSPX duchem masońskim.

  3. antoninuspius pisze:

    Jeśli Bóg pozwoli nam dożyć dni Papieża – Torquemady wszystkie kłamstwa Menzingen odejdą w zapomnienie. Niech Bóg ma nas wszystkich w swojej opiece! Z Maryją!

  4. jowram pisze:

    „ Conchiglio… zachęcam cię… abyś napisała teraz… w tym dniu…
    NAJBARDZIEJ PRZERAŻAJĄCĄ RZECZYWISTOŚĆ LUDZKOŚCI… ”
    List Conchiglii do Jego Świątobliwości EMERYTOWANEGO PAPIEŻA, BENEDYKTA XVI
    Pałac Apostolski – Castel Gandolfo – Rzym

    [herezję usunął Pelagiusz]

    • Szanowny Panie,

      Cenzura katolicka usunęła link do dokumentu, który Pan przytoczył. Rzeczy w sposób oczywisty kłócących się z nauką katolicką katolicki blog nie może promować.

      Bez zgłębiania się w treść, która może być nawet w znaczącej mierze prawdziwa, widać, że jest to jakiś chory na umyśle charyzmatyzm. Swego czasu tacy ludzie mówili, że Antychryst na Stolicy Piotrowej zasiadł w osobie Jana Pawła II, a teraz mówią, że to Papa Buongiorno jest „człowiekiem niegodziwym”, jednocześnie otrzymując pochwały z zaświatów od polskiego papieża (RIP).

      Kto zmienia znak Krzyża świętego na „w Imię Ojca, Matki, Syna i Ducha Świętego” oraz mówi „Chwała Ojcu, Matce, Synowi i Duchowi Świętemu” na pewno nie jest katolikiem, ale charyzmatycznym protestantem, czasami zwącym się katolikiem, ale za ojca posiadającym Szatana, Ojca kłamstwa i syna zatracenia.

      Grzecznie się prosi o umieszczanie tylko katolickich treści, by przypadkiem nie zwieść na złą drogę jakiejś niewinnej duszy.

      In Christo Rege,
      Pelagiusz z Asturii

  5. jowram pisze:

    Drogi Pelagiuszu zapomniałeś chyba o heretyku Walterze Kasper

    Jestem bardzo zaskoczony, ale zarazem ogromnie zadowolony” – w ten sposób kard. Walter Kasper skomentował niespodziewane nawiązanie przez Papieża na Anioł Pański do jego książki o Bożym Miłosierdziu. Franciszek czytał jej hiszpańskie tłumaczenie.

    trochę o poglądach kardynała Kaspera

Zostaw komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s