GREC III. Komentarz Eleison nr CCXCIX (299)

Na temat kontrowersyjnej, przesiąkniętem duchem liberalnym i masońskim Grupy Refleksji Między Katolikami (GREC) pojawiło się już na naszym blogu kilka tekstów:

GREC I, Komentarz Eleison nr CCXCIV (294) z 2 marca 2013
GREC II, Komentarz Eleison nr CCXCV (295) z 9 marca 2013
List otwarty do księdza Loransa, założyciela i członka GREC
Tekst konferencji bp Ryszarda Williamsona z 5 stycznia 2013 (Francja)
Streszczenie spotkania z bp Williamsonem z 5 stycznia 2013 (Francja)
Recenzja książki dotyczącej GREC, O konieczne pojednanie

Jednocześnie, polecam w języku włoskim i angielskim recenzję tejże samej książki napisaną przez x. Curzio Nitoglię. Ponieważ niedawno temu przeczytałem książkę, dla pełniejszego rozumienia rzeczywistości, zwłaszcza dla księży, którzy nie wiedzieli o wieloletnim istnieniu tejże grupy, wkrótce przetłumaczę kilka kluczowych ustępów.

Pelagius Asturiensis

Bp Williamson pondering

GREC III
J.E. bp Ryszard Williamson
Komentarz Eleison nr CCXCIX (299)
6 kwietnia 2013

Pragnąc postawić się na miejscu Boga, nowoczesny człowiek pragnie zastąpić Boży porządek świata swoim własnym. Ale Boży porządek jest rzeczywisty, poza ludzkim umysłem i niezależny od niego. Tak więc, nowoczesny człowiek odrywa swój umysł od tej rzeczywistości i wybiera z niej tylko te części, które pragnie wbudować w swą własną fantazję. Otóż, najwyższy porządek Bożego Stworzenia najlepiej wyrażony jest w doktrynie Jego Kościoła. W związku z tym wszyscy ludzie Kościoła czy świeccy, znajdujący się dzisiaj pod wpływem wszystkiego, co „normalne” w otaczającym ich świecie, cierpią z powodu głębokiego odrzucenia albo ignorancji natury i konieczności doktryny.

Oto istotny problem GREC, co pokazano w dwóch wcześniejszych wydaniach „Komentarzy Eleison” (294 i 295). Groupe de Réflexion Entre Catholiques został założony w 1997 w salonach Paryża, aby promować przyjazne spotkania i wymianę zdań między katolikami Tradycji i katolikami mainstreamowego Kościoła, w celu stworzenia klimatu wzajemnego zaufania i szacunku, co ułatwiłoby pojednanie między nimi i zakończenie ich niepotrzebnego poróżnienia. Taki cel poważnie pomija powagę doktryny, niekoniecznie z rozmyślną złośliwością, której Bóg jest sędzią, ale cokolwiek mogą myśleć niemądrzy ludzie, doktryna nie bardziej może być pominięta, niż rzeczywistość.

W swej książce o GREC, Dla koniecznego pojednania, x. Lelong mówi o tym, jak dwóch kapłanów Bractwa Św. Piusa X i jego Przełożony Generalny „dokonali decydującego wkładu w tworzenie i kontynuację GREC”. Nawet zanim został utworzony, x. du Chalard przyjaźnie przyjął w swym przeoracie FSSPX x. Lelonga i „w następnych latach nigdy nie przestał wspierać GREC dyskretnie i z uwagą.” Przy tworzeniu GREC, x. Lorans, wówczas rektor paryskiego Instytutu FSSPX i wywierający z Paryża od tamtej pory po dziś dzień decydujący wpływ na wydawnictwa FSSPX, przyjął pomysł „dialogu między katolikami” i bardzo prędko otrzymał od Przełożonego Generalnego FSSPX w Szwajcarii zgodę na branie udziału w GREC. Od tamtej pory x. Lorans grał wiodącą rolę we wszystkich jego działaniach.

Te działania zaczęły się prywatnie i na małą skalę. W maju 2000 miało miejsce pierwsze publiczne spotkanie GREC, do którego przyczynił się x. Lorans, a na którym obecnych było 150 osób. Spotkania stawały się coraz częstsze, przy udziale księży FSSPX. Konsultowano się regularnie z władzami Kościoła na najwyższych szczeblach i informowano je. X. Lorans, ze swej strony, umożliwił „kontakt pogłębiającego się zaufania” i przyjaznej wymiany zdań z Przełożonym Generalnym FSSPX. Od 2004 spotkania GREC były coraz szerzej otwierane dla publiczności, a we wrześniu tamtego roku założona została „teologiczna grupa” z udziałem x. Loransa i innego księdza FSSPX oraz teologa z Rzymu, z których obaj później mieli brać udział w Dyskusjach Doktrynalnych między Rzymem a FSSPX od 2009 do 2011. GREC mogło słusznie widzieć w tych Dyskusjach realizację swych najgłębszych nadziei – wrzeszcie teologowie spotykali się w klimacie, dla którego stworzenia GREC zrobiło tak wiele „dla koniecznego pojednania”.

Dzięki Bogu Dyskusje zwróciły doktrynie jej właściwe pierwszeństwo. Wykazały, że między katolicką a soborową doktryną znajduje się przepaść nieprzekraczalna. Ale czy sposób myślenia GREC został wtedy zablokowany w FSSPX? Przeciwnie! Siedziba Główna FSSPX z dnia na dzień przeszła z „Nie poszukujemy praktycznego porozumienia bez doktrynalnego porozumienia” do „Nie może być doktrynalnego porozumienia, więc poszukujemy praktycznego porozumienia”! Niestety, wiosenne powstanie protestu z ubiegłego roku zostało stłumione i zdezorientowane ponownie na lipcowej Kapitule Generalnej, ale trwające dążenie Domu Generalnego FSSPX do praktycznego porozumienia wcale nie zostało stłumione.

„Wspomożenie nasze w imieniu Pana”, w szczególności w Konsekracji Rosji. Nigdzie indziej.

Kyrie eleison.

Tłumaczył z języka angielskiego Pelagius Asturiensis.

One comment on “GREC III. Komentarz Eleison nr CCXCIX (299)

  1. […] Tłumaczył z języka angielskiego Pelagius Asturiensis (pierwotnie na blogu Pelagiusza). […]

Zostaw komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s