Porównanie Protokołu „śmierci Bractwa” z 1988 i Deklaracji doktrynalnej z 2012

Brytyjska strona The Recusant zwróciła naszą uwagę na wręcz uderzające podobieństwo Protokołu, który 5 maja 1988 roku podpisał abp Lefebvre w celu pojednania się z Rzymem, niewątpliwie pod wpływem nacisków niektórych kapłanów FSSPX (może ówczesnego Przełożonego Generalnego, x. Schmidbergera, jak sugeruje The Recusant). Dzięki Bogu Arcybiskup zrozumiał swój błąd i wycofał swój podpis następnego dnia.

W numerze 3 z roku 2002 pisma Zawsze Wierni czytamy, że „Ten słynny « protokół zgody », który nigdy nie wszedł w życie, stanowi prawną podstawę dla organizacji, które później zwykło się nazywać « wspólnotami Ecclesia Dei ».

Istotne jest, że na ten temat abp Lefebvre później napisał: „Gdybym podpisał porozumienie, bylibyśmy skończeni w przeciągu jednego roku”.

Oto tekst owego „wyroku śmierci” na Bractwo z 1988 roku:

Protokół Porozumienia
Zaproponowany Arcybiskupowi Lefebvre’owi przez Rzym (1988)

Ja, Marcel Lefebvre, Arcybiskup-Emeryt Tulle, zarówno jak członkowie Bractwa Kapłańskiego Św. Piusa X założonego przeze mnie:

1. Obiecujemy być zawsze wierni wobec Kościołowa katolickiego i Rzymskiego Papieża, jego Najwyższego Pasterza, Wikariusza Chrystusa, Następcy Błogosławionego Piotra w jego prymacie jako głowa ciała biskupów.

2. Oświadczamy naszą akceptację nauczania zawartego w nr 25 Kostytucji dogmatycznej Lumen gentium Soboru Watykańskiego II na temat kościelnego Magisterium i przylgnięcia mu należnego.

3. W kwestii niektórych punktów nauczanych przez Sobór Watykański II czy dotyczących późniejszych reform liturgii i prawa, a które nie wydają się nam łatwo do pogodzenia z Tradycją, przyrzekamy, że będziemy mieć pozytywną postawę studiowania i komunikacji ze Stolicą Apostolską, unikając wszelkiej polemiki.

4. Ponadto, oświadczamy, że uznajemy ważność Ofiary Mszy i Sakramentów odprawianych z intencją robienia tego, co Kościół czyni, i według rytów określonych w edycjach typicznych Mszału Rzymskiego i Rytuałów Sakramentów promulgowanych przez papieży Pawła VI i Jana Pawła II.

5. W końcu, przyrzekamy zachowywać powszechną dyscyplinę Kościoła i prawa kościelne, zwłaszcza te, które są zawarte w Kodeksie Prawa Kanonicznego promulgowanym przez papieża Jana Pawła II, z wyjątkiem specjalnej dyscypliny udzielonej Bractwu przez prawo partrykularne.

Pius X bp Fellay Mgr Lefebvre

A teraz należy przeczytać Deklarację doktrynalną bp Fellaya z ubiegłego roku. Czyżby bp Fellay chciał wprowadzić FSSPX do rezerwatu Ecclesia Dei? Wystarczy przeczytać i przekonać się samemu.

Tłumaczenia Protokołu z języka angielskiego za: The Recusant dokonał Pelagius Asturiensis. Polecamy na tej samej stronie, poniżej tekstu protokołu, ciekawy artykuł x. Piotra Scotta odpowiadający na pytanie, czy Bractwo Św. Piotra, założone na podstawie powyższego protokołu z 5 maja 1988 jest rzeczywiście wierne Arcybiskupowi. A zatem, możemy sobie obecnie zadać pytanie, czy Bractwo Św. Piusa X, kierowane przez bp Fellaya w duchu preambuły doktrynalnej z 15 kwietnia 2013 jest nadal wierne swemu czcigodnemu Założycielowi.

One comment on “Porównanie Protokołu „śmierci Bractwa” z 1988 i Deklaracji doktrynalnej z 2012

  1. […] porozumienie, bylibyśmy skończeni w przeciągu jednego roku” (a propos, ważny artykuł „Porównanie Protokołu „śmierci Bractwa” z 1988 i Deklaracji doktrynalnej z 2012”). Wiemy, że Arcybiskup wycofał swój podpis nazajutrz po podpisaniu owego słynnego „protokołu […]

Zostaw komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s