GREC I. Komentarz Eleison nr CCXCIV (294)

Bp Williamson pondering

GREC I
J.E. bp Ryszard Williamson
Komentarz Eleison nr CCXCIV (294)
2 marca 2013

Nieco ponad rok temu we Francji została opublikowana mała, około 150-stronicowa książka, która musi być wielkim wstydem dla przywódców pewnego Zgromadzenia zakonnego, ponieważ pokazuje, że ich popieranie jedności z Neokościołem sięga wstecz wiele lat, przynajmniej do lat 1990. Jeśli oczywiście są dumni z tego popierania, nie będą czuli żadnego wstydu, ale jeśli od wielu lat ukrywali to popieranie, niech więc chociaż czytelnicy tej małej książki otworzą oczy.

„O konieczne pojednanie” napisane zostało przez kapłana Neokościoła, o. Michała Lelonga, bez wątpienia dlatego, że on przynajmniej jest otwarcie dumny z przewodniej roli, jaką grał w próbie GREC doprowadzenia do „koniecznego pojednania” Soboru Watykańskiego II z Tradycją, lub władz rzymskich z Bractwem Św. Piusa X. Wyświęcony w 1948 i głęboko zaangażowany w relacje międzyreligijne nawet przed Soborem Watykańskim II, przyjął „z radością i nadzieją” (czy to coś mówi? – Gaudium et spes?) Sobór, który miałby dążyć do ustosunkowania się Kościoła do czasów nowoczesnych. Jednym ze świeckich współpracowników w jego dziele był wybitny francuski dyplomata i wysoki urzędnik państwowy, Gilbert Pérol, francuski ambasador przy Watykanie od 1988 do 1992.

Jako zawodowy dyplomata i praktykujący katolik, Pérol głęboko wierzył w możliwość pojednania prawdziwie katolickiego FSSPX ze z pewnością katolickim Watykanem. Jak może mieć miejsce takie starcie między obydwoma? Oba są katolickie! Starcie nie było racjonalne. Więc w 1995 nakreślił rozwiązanie w krótkim tekście, który miałby służyć za statut tego, co stało się GREC, swego rodzaju paryską grupą ekspertów dla katolików, nazwaną od pierwszych liter Groupe de Rèflexion Entre Catholiques (Grupa Refleksji Między Katolikami). Ponieważ wyraża niepokój milionów katolików rozdartych od lat 1960 między Soborem a Tradycją, tekst Pérola zasługuje na chwilę uwagi.

Nie będąc teologiem, mówi, uważa, że obecna sytuacja Kościoła i świata wymaga, by problem podziałów wśród katolików po Soborze „był wyrażony zupełnie innymi słowami”. Raczej jako dyplomata proponuje, że z jednej strony Rzym powinien przyznać, że bardzo źle traktował trydencki ryt Mszy, i zawiesić ekskomuniki z 1988, podczas gdy z drugiej strony FSSPX nie może całkowicie odrzucać Soboru i musi uznać, że Rzym dalej jest najwyższą władzą w Kościele.

Innymi słowy, jako dyplomata Pérol zaproponował, że gdyby tylko każda strona dokonała małych wzajemnych ustępstw, wówczas ze starcia między Soborem a Tradycją można by usunąć męczarnię i wszyscy katolicy mogliby znowu żyć długo i szczęśliwie. Tak więc on i miliony innych katolików nie musieliby już stawać wobec wyboru albo opuszczenia Rzymu na rzecz Tradycji, albo opuszczenia Tradycji na rzecz Rzymu. Pięknie! Z powrotem do strefy wygody lat 1950! Ale lata 1950 minęły, i to minęły na zawsze. Gdzie jest więc błąd w jego myśleniu?

To na samym początku powiedział, że nie jest teologiem. Prawda, mógł nie być żadnym zawodowym teologiem, ale każdy katolik musi być teologiem-amatorem, albo, lepiej mówiąc, musi znać swój katechizm, ponieważ tylko w świetle jego nauki może osądzać kwestie dotyczące Wiary. Ostrzeżenie Naszego Pana, by odróżnić owce od wilków (św. Mat. VII, 15-20) nie było skierowane tylko do zawodowych teologów! A więc porzucenie przez Pérola „teologii” na rzecz dyplomacji jest kolejnym przykładem niezdolności nowoczesnego człowieka do pojęcia powagi doktryny. Ta niezdolność jest najważniejszą lekcją do wyciągnięcia z tej książki o GREC.

Kyrie eleison.

Tłumaczył z języka angielskiego Pelagius Asturiensis. Polecam na ten temat, temat bardzo kontrowersyjny, kilka tekstów: https://pelagiusasturiensis.wordpress.com/category/grec/, począwszy od amatorskiej recenzji tej książki o GREC. Jednocześnie, polecam w języku włoskim i angielskim recenzję tejże samej książki napisaną przez x. Curzio Nitoglię.

4 comments on “GREC I. Komentarz Eleison nr CCXCIV (294)

  1. […] GREC I. Komentarz Eleison nr CCLXXXXIV (294) […]

  2. […] Tłumaczył z języka angielskiego Pelagius Asturiensis (pierwotnie na blogu Pelagiusza). […]

  3. […] GREC I, Komentarz Eleison nr CCXCIV (294) z 2 marca 2013 GREC II, Komentarz Eleison nr CCXCV (295) z 9 marca 2013 List otwarty do księdza Loransa, założyciela i członka GREC Tekst konferencji bp Ryszarda Williamsona z 5 stycznia 2013 (Francja) Streszczenie spotkania z bp Williamsonem z 5 stycznia 2013 (Francja) Recenzja książki dotyczącej GREC, O konieczne pojednanie […]

Zostaw komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s